Jeden rok jako vegan po sedmi letech vitariánství

zařazeno do: Top články, Živá strava | 0

Před osmi lety když jsem začal s přechodem na stoprocentní vitariánství jsem psal blog o veškerých změnách ve svém těle a o mém psychickém vnímání. Můj první článek se jmenoval 8 dnů na živé stravě. Další články nesly podobný název 8 týdnů a 8 měsíců na živé stravě. Nyní by se tento článek mohl jmenovat 8 let na živé stravě. Název je však jiný, neboť je to už více než rok, co jsem se vrátil k vařené rostlinné (veganské) stravě a nyní bych se rád podělil o své zkušenosti.

V mém životě se vyplatilo pravidlo zlatého středu, zdravých rozsudků a cesta lásky…

Dima Vegan

O důvodech proč jsem se rozhodl opustit dogma o živé stravě a přestal být stoprocentním vitariánem si můžete přečíst v mých článcích: Proč již nejsem 100% Raw a Zpověď bývalého vitariána – odstoupení od ortodoxního raw food.

V tomto článku bych se chtěl hlavně zaměřit na několik omylů, kterých jsem se dopouštěl na rostlinné stravě za posledních osm let.

Chtěl bych také upozornit na to, že následujícími informacemi vycházím z mých vlastních zkušeností a odrážejí můj nynější pohled na věc. Tímto nehodlám nikoho přesvědčovat o pravosti těchto informací, jen se chci s vámi podělit o své poznatky a názory.


Po osmi letech experimentování s rostlinnou stravou jsem se konečně dopracoval ke zdravému veganství (nikoliv k veganskému fast-foodu nebo veganské narážky masu). Udržuji zlatý střed ve stravování a nemám potřebu jíst živočišné výrobky. To nejenom ze zdravotních důvodů, ale i z důvodů etických a duchovních. Jsem zdravý a mám dostatek energie. V jídle se nijak příliš neomezuji a nejsem přehnaně fixováný na své stravě. Mám znatelně lepší výsledky ve sportu, po běhání nejsem tak vyčerpaný jako dřív. Přestěhoval jsem se do země ve středomoří, mám dostatek ovoce, zeleniny a kvalitních veganských výrobků. Ani zde ale nevidím nutnost jíst pouze syrovou stravu. Přesto je podíl čerstvého ovoce a zeleniny v mém jídelníčku stále vysoký. Jím všeho s mírou jak rostlinné cukry, tak bílkoviny i tuky a nic nad ničím nepřevažuje. V mém životě se vyplatilo pravidlo zlatého středu, zdravých rozsudků a cesta lásky.

Nyní bych se rád zmínil o několika věcech, které si myslím nebyly v mém případě nutné a naopak zbytečné.

Spousta protimluvných názorů a přesvědčení mě nutily jít proti sobě, aniž bych si uvědomoval škodlivé dopady svého jednání na vlastní zdraví

Stravování pouze syrovou stravou

Životní praxí bylo ověřeno, že stravování pouze syrovou stravou: ovocem, zeleninou, oříšky, semínky, mořskými řasami a houbami bez tepelného stravování je nedostatečné a z dlouhodobého hlediska téměř neudržitelná a drahá záležitost. Vstřebání živin z vařené stravy je mnohem vyšší, než ze stravy syrové. Sestavení kompletního jídelníčku z živé stravy, bohatého na všechny živiny není vůbec jednoduché.

Navíc v podmínkách rušného života ve městě a v zeměpisném pásmu s mírným podnebím jako jsou Čechy. Byl jsem zbytečně ochuzen o množství živin a kalorií. Mimo jiné jsem si vytvářel psychologické blokády a měl dost kritický pohled na lidi. Různé názory a přesvědčení mě nutily jít někdy i proti sobě, aniž bych si uvědomoval škodlivé dopady svého chování. Veškeré zdravotní přínosy včetně rychlého hubnutí nebyly způsobeny přímo živou stravou, ale detoxikací způsobenou celkovou eliminací škodlivých potravin ve svém jídelníčku a hlavně díky vyloučení živočišných výrobků.

veganské jídloHodně jsem uvěřil mýtům o enzymech, leukocytóze a autolýze. Jakmile jsem pochopil, že se jedná jen o pouhé mýty anebo překroucené (resp. špatně pochopené nebo pochybné) pseodo-vědecké fakty, ihned jsem opustil tato dogmata, která mají velkou popularitu mezi vitariány.

Momentálně když jím i tepelně upravenou stravu nevidím velký rozdíl v tom jak dochází ke zpracování požité stravy. Jenom jsem si uvědomil, že mám teď mnohem rychlejší metabolismus.

Vitariánství nepovažuji za kompletní stravovací systém i když se může jednat o zcela přírodní stravu.

Také se zjistilo, že konzumací velkého množství syrové zeleniny dostáváme do sebe velké množství různých chemických látek včetně pesticidů a zbytečně tak zatěžujeme organismus jedovatými látkami. Zelenina je podle mě mnohem chutnější a výživnější lehce tepelně upravená. Kromě toho zatěžujeme trávicí orgány i častými jídly, neboť pocit zasycení rychlými cukry netrvovoceá dlouho. Prožitek z raw jídel také nebyl nějak uspokojivý což u mě vytvářelo pocit “psychického hladu” a nutilo to neustále přemýšlet o jídle a receptech. Vytvářel jsem zbytečnou a občas přehnanou pozornost vůči jídlu. Navíc příprava takových jídel a obstarání všeho kolem toho zabírala ve výsledku hodně času a chuťově to už nebylo ani moc uspokojivé. Navíc velké večerní salátové mísy zbytečně zatěžovaly mé tělo na noc. Ale poznal jsem změnu až po kompletní změně jídelníčku.

Chtěl bych také upozornit na fakt, o kterém jsem se ještě nezmiňoval, že na stoprocentní syrové rostlinné stravě se mi začalo dařit pouze po koupi výkonného mixeru (Vitamixu), který dokáže zpřístupnit živiny v syrové stravě a tak naše tělo dokáže vstřebat víc nutrientů. Proto bez drahé výkonné techniky na syrové stravě si to nedokážu vůbec představit.

Je to na vás zda se rozhodnete pro naturální doplňky anebo syntetické – funguje obojí…

Odmítnutí doplňků stravy

Jak jsem se již zmínil bohužel vstřebání živin ze syrové stravy je nízké a kvůli omezenému výběru potravin nejsme schopni dodat organismu všechny nutriční látky včetně vitamínů, minerálů a aminokyselin a v dostatečném množství. Zjistil jsem, že to čemu jsem se ještě nedávno smál – není vůbec sranda, například neustále otázky o zdrojích bílkovin na živé stravě jsou zcela na místě. Není to jednoduché ani na veganské stravě, proto doplňky stravy v dnešní době považuji za nezbytné při jakémkoliv druhu stravování a je to na vás zda se rozhodnete pro přírodní doplňky anebo ty syntetické. Při dlouhodobém stravování pouze syrovou stravou u mě postupně došlo k deficitům vitamínů skupiny B (zejména B12), vitamínu D a bylo velmi těžké udržovat správné množství železa, vápníku, všech aminokyselin a správných poměrů Omega3/6.

wheatgrass

Chyběly mi luštěniny, které nejsou vhodné ke konzumaci ve své syrové podobě. Proto momentálně syrovou stravu nepovažuji za kompletní stravovací systém i když se může jednat o zcela přírodní stravu. Bohužel momentálně žijeme v prostředí, které nám nemůže dovolit žít zcela přirozeným způsobem života proto jsme nucení se přizpůsobovat současným podmínkám. Možná naše současná veganská strava není přírodní, ale můžeme jí poskládat tak, abychom z ní měli co největší užitek. Přitom se nemusíme vzdávat moderních technologií, které lze využívat ve svůj prospěch. Můžeme používat tepelné zpracování, které ulehčuje vstřebání živin a svou chutí je mnohem víc uspokojivé v porovnání se syrovou stravou.

Chci také zmínit, že nejsem zastáncem mikrovlnných trub a doposud žádnou nepoužívám.

no-microwavesVíce se o veškerých doplňcích stravy zmíním podrobněji v jednom z mých dalších článků. Chtěl bych jen upozornit na důležitost chlorofylů v jídelníčku vegana. Proto se vždycky vyplatí mít doma dobrou zásobu chlorely, spiruliny a pěstovat si vlastní ječmen, respektive jinou vhodnou zeleň k odšťavnění. Momentálně jsem si oblíbil lahůdkové droždí, které je výborným zdrojem vitamínů B včetně B12 a také beru veganský multi-vitamín (k dostání zde).

Nemám potřebu jíst živočišné výrobky a to nejenom ze zdravotních důvodů, ale i z důvodů etických a duchovních..

Odmítnutí soli

Bohužel jsem delší dobu věřil ve škodlivost jakékoliv soli a tak se zbytečně omezoval o chuťové prožitky z jídel neboť jsem sůl zcela eliminoval. Bez solí jsem nakonec nebyl schopný v sobě udržet žádnou vodu což vytvářelo potřebu neustálého chození na záchod. Nejhorší to bylo v noci, kdy mi časté pochody na záchod znesnadňovaly spánek. Momentálně používám mořskou či himalájskou sůl v rozumném množství a žádným způsobem nijak nezatěžuji organismus a nepozoruji na sobě jakékoliv negativní účinky sodíku.

Nedostatečná hygiena

Na syrové stravě jsem byl zcela pohlcen egregorem vitariánství a proto jsem se snažil přiblížit svůj život co nejvíc přirozeným podmínkám. Co nejvíc jsem omezoval použití veškerých hygienických prostředků včetně mýdla, šamponu a často jedl neumyté ovoce a zeleninu a natahoval do sebe zbytečně velké množství parazitujících organismů. Vím, že všichni tito parazité jsou součásti ekosystému, ale bohužel nejednají v můj prospěch když parazitují na mém organismu a otravují ho toxickými látkami svého metabolismu. To má vliv na kvalitu a délku života. Nyní si před použitím veškerou zeleninu a ovoce pečlivě umyji a namáčím do vody. Veškeré usazeniny na těle po návštěvě města se už nebojím splachovat mýdlem nebo šetrným ekologickým vegan sprchovým gelem. V dnešní době lze sehnat velké množství rostlinných mýdel a mycích gelů bez jakýchkoliv organismus zatěžujících látek. Lepší péče o pokožku a zuby se vždy vyplatí a odmění se hezčím vzhledem a zdravím.

Hladovění nebo stravování pouze syrovou stravou jsou extrémy, a ty nikdy nejsou přínosné a užitečné.

Jako každý zastánce zdravého životního stylu jsem byl posedlý přehnanou péčí o své zdraví s touhou se dožít nejméně 120 let s pevným zdravím a silou. Ovšem, uvěřil jsem všem těm informacím tykajících se škodlivých účinků fluoridu v zubní pastě, proto pro mě klasická zubní pasta byla nepřítelem číslo jedna, neboť dlouhodobě nenápadně otravovala moje tělo.

Po sedmi letech na syrové stravě byly moje zuby v ubohém stavu – cokoliv žvýkat bylo bolestivé kvůli narušené sklovině a zvýšené citlivosti. Víte co se mi nakonec osvědčilo proti té bolesti? Zubní pasta s amino-fluoridem. Fluorid je toxický, ale ne v tom množství, které je obsaženo v zubní pastě. Po roce používání zubní pasty s fluoridem je pryč i přecitlivělost. Sice stále sem tam řeším nějaké plomby z minulosti, ale celkový stav zubní skloviny se zlepšil. Navíc mě hodně potěšilo, že se mi znovu obnovila dáseň u pár zubních krčků, které se mi dříve odhalily.

Nadměrné vystavování pokožky slunečnímu záření

Dima KeňaMoc rád jsem se též vystavoval letnímu slunci. Tím jsem se snažil o získání dostačujícího množství vitamínu D a hezký opálený vzhled. Jenže i slunko může mít vliv například na tvorbu vrásek na pleti. Bohužel dlouhodobé vystavování pokožky slunci má vliv na její stárnutí takzvané foto-stárnutí, které je nejvíc poznat na obličeji. Proto se v létě často vyplatí používat zvlhčující oleje a krémy na přírodní bázi. Sem tam se hodí i sluneční brýle. Vitamín D by se měl řešit jinak například doplňky.

Hladovění (půstování na vodě i na sucho)

Všude kolem se mluví jen o prospěšnosti půstů, které jsou ve skutečnosti jen hladověním. Ale málo kdo se zmiňuje o negativních vlastnostech hladovění, které jsou mnohem větší, než pozitivní účinky. Už samotné pocity násilí nad vlastním tělem během půstu, které nehorázně zatěžuji psychiku člověka nemohou být v žádném případě přínosnými a mít blahé účinky na tělo. Proto prosím vás věřte svému tělu a naslouchejte mu, je mnoho jiných na psychiku méně náročných způsobů jak zbavit tělo toxinů. Hladovění nebo stravování pouze syrovou stravou jsou extrémy, a ty nikdy nejsou přínosné a užitečné. Extrémy způsobují jen problémy. Už víc nehladovím a pokud je třeba očista provádím šank prakšalanu, mívám ovocné dny, sportuji na čerstvém vzduchu nebo medituji.

chakrasana

Co dál?

Na závěr bych se ještě na chvíli vrátil k mému aktuálnímu jídelníčku. Někteří lidé měli obavy, že se vrátím k živočišné stravě. Toto se ale nestalo a stát nemůže. Kromě etických, zdravotních a spirituálních důvodů na živočišných potravinách mi vadí i fakt, že mají odpuzující zápach živočišného tuku a už nikdy víc by mě nenapadlo něco takového jíst. Také pro mě je to zbytečné, neboť moje tělo výborně funguje bez jakýchkoliv živočišných potravin. Zároveň nechci odsuzovat ty, co stále jedí zvířata, je to jejich volba a věřím, že se bez takové potravy jednou obejdou.

Nechybí mi ani mléčné výrobky ani vajíčka. Také jsem velmi opatrný vůči sóje a výrobkům z ní. Nepřeháním to ani s obilninami či rýží i brambory. Z rostlinných mlék dávám přednost rýžovému, sezamovému a makovému mléku. Jinak stále jím hodně čerstvého ovoce. Zeleninu však preferuji vařenou nebo napařenou. Čas od času si dělám šťávy zeleninové (mrkev, řepa) a zelené (pšenice, mladý ječmen). Používám i různé sušené byliny na čaje (třezalku, meduňku, pelyněk, kozlík a mnohé další). Obohacují stravu o důležité vitamíny, minerály a železo. V menším množství mi nevadí ani lepek. Pokud to jde, snažím se kupovat bio/organické potraviny a vyhýbám se veškerým nezdravým výrobkům, kterým bych se chtěl věnovat v jednom z mých dalších článků.

Dima Vegan


Už několik let testuji na sobě účinky rostlinné stravy, základní myšlenkou které je uctivé soužití se vším živým, dosažení optimálního zdraví bez zbytečného ubližování ostatním živým tvorům a bez zatěžování životního prostředí.


Poskytnout dar pomoci systému PayPal

Pokud shledáte moji práci při psání obsahu těchto stránek za přínosné, budu moc vděčný za jakoukoliv podporu, viz tato stránka.

Děkuji vám z celého srdce!

Líbí se Vám moje články a inspirují Vás? Nechte si zasílat novínky na email

Vstupem na tyto stránky souhlasíte s prohlášením o vyloučení odpovědnosti.



  • Nechat komentář

    Komentáře autorů s vymyšlenou nebo neexistující emailovou adresou nebudou zobrazovány.