Podzimní dobroty ze zahrádky aneb co teď jím

zařazeno do: Jídelníček, Živá strava | 0

Lidé se mě často ptají co teď jím, a tak jako vloni bych o tom chtěl opět napsat malý článek :-) Můj aktuální jídelníček se skládá ze zdravých a dostupných potravin pro každého. Podle mě není nic jednoduššího, než jíst živou stravu.

Již třetím rokem bydlím ve vesnici v domečku s malou zahrádkou, a čím dál víc si uvědomuji výhody pěstování vlastních potravin. Jahody, maliny, třešně, rajčata, jablka a hrušky. Ty naše chutnají prostě jinak, než ty co se prodávají v supermarketech a rozhodně obsahují víc živin a sluneční energie.

Podzimní období je jedno z mých nejoblíbenějších období. Na zahradě jsou stále ještě jablka, hrušky, červená řepa, mrkev a nějaká zeleň. A zrovna teď končí sezóna vlašských ořechů. Tyto ořechy jsou dobrým zdrojem tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů. Obsahují velké množství skutečně unikátních antioxidantů, které aktivně potlačují vznik různých druhů rakoviny (například rakovinu prsu nebo rakovinu prostaty). Vlašské ořechy obsahují vitamin E ve formě gama-tokoferolu místo rozšířeného alfa-tokoferolu, což má největší přínos zvláště pro lidské tělo. Tento vitamín poskytuje ochranu pro naše srdce. Kromě toho, tyto oříšky údajně posilují potenci u mužů :-) Denně stačí sníst opravdu malé množství – jen 2-3 oříšky, neboť obsahují hodně bílkovin a tuků. Tuky jsou velmi důležité pro správnou činnost našeho mozku a pro dobrou paměť. Mladé ořechy jsou čerstvé a měkké a lze je jíst jen tak nebo namáčet předtím ve vodě.

Obsah minerálů na 100g:

  • draslík 441 mg
  • fosfor 346 mg
  • vápník 99 mg
  • hořčík 159 mg
  • železo 2,89 mg
  • natrium 3,53 mg
  • mangan 3,41 mg
  • zinek 3.10 mg
  • měď 1,59 mg

 

Obsah vitamínů na 100g:

  • C  1,41 mg
  • B1 0,34 mg
  • B2 0,15 mg
  • B3 1.13 mg
  • B5 0,57 mg
  • B6 0,54 mg
  • B9 9,88 g
  • A 21,16 mg
  • E 0,71 mg
  • K 2,822mg
Zdroj - Americké ministerstvo zemědělství (USDA)

Zatím nejsem úplně soběstačný a proto stále nakupuji ovoce v obchodech nebo na farmářských trzích. Kupuji si hlavně hroznové víno, švestky, banány, ananasy, fíky, čerimoju a avokáda. Více o mém jídelničku v podzimním období se dozvíte v článku – Podzimní jídelníček frutariána.

Většinou každé ráno začínám pitím směsi citronové šťávy s vodou nebo jablečným moštem (pokud zrovna nemám půst :-) a pak celý den jedu na ovoci. Přes den si také dělám zelené koktejly ze zelených listů ze zahrady (pampelišky, špenát, kopřivy, máta) a ovoce. A večer si buď udělám nějaký zeleninový/mrkvový salátek nebo nakrájím zeleninu (salát, papriky, okurky) a avokádo na tác. A k tomuto zeleninovému tácu si udělám pomazánku, např. z dužiny mladého kokosu, slunečnicových semínek nebo vlašských ořechů s přidáním citronové šťávy. Veškerou zeleninu zabalím do salátových listů a jím. Poslední dobu používám i různé druhy mořských řas, například japonské řasy Wakame nebo Dulse vločky.

Když mám klidný den a necvičím, stačí mi přes den ovoce méně – několik sladkých jablek, hroznové víno, několik čerimoj nebo smoothie z hrušek a chia semínek. Večer si dám si buď zelený koktejl, připravím si ve Vitamixu polévku z rajčat a paprik nebo si udělám šťávu z jablek, mrkve, červené řepy, celeru a zázvoru. Když cvičím nebo běhám mám větší spotřebu jídla. Jsou dny kdy pořád něco jím a jsou dny kdy nejím vůbec nic nebo jen velmi málo. Vše záleží na množství vydané energie, stresu a dalších okolnostech.

Kromě fyzické stravy přijímám ještě ve velkém množství sluneční energii, bez které bych jinak nemohl fungovat. Množství fyzického jídla, jež přijímám by prostě nikdy nepokrylo moje veškeré energetické výdaje. Proto chodím často do přírody, kde se nabíjím skrze stromy, chození na boso a dýcháním lesního vzduchu. Co nejvíc času trávím na slunku, proto mám snědou pokožku přes celý rok.

Líbí se Vám moje články a inspirují Vás? Nechte si zasílat novínky na email

Vstupem na tyto stránky souhlasíte s prohlášením o vyloučení odpovědnosti.

Už několik let testuji na sobě účinky rostlinné stravy, základní myšlenkou které je uctivé soužití se vším živým, dosažení optimálního zdraví bez zbytečného ubližování ostatním živým tvorům a bez zatěžování životního prostředí.


Na mých stránkách najdete zajímavé články o živé stravě a některé moje oblíbené recepty pro různá roční období.


Pokud shledáte moji práci při psání obsahu těchto stránek a mého eBooku za přínosné, budu moc vděčný za jakoukoliv podporu, viz tato stránka.




  • Nechat komentář

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    Komentáře autorů s vymyšlenou nebo neexistující emailovou adresou nebudou zobrazovány.