Pozor na vitamín B12

zařazeno do: Živá strava | 1

Existuje mnoho různých názoru ohledně nutnosti doplnění vitamínu B12. Někdo tvrdí, že lidský organismus stejně jako organismus jiných živočichů je schopný sám se postarat o výrobu tohoto vitamínu. Je tomu skutečně tak? B12 je důležitý především pro správnou funkci krvetvorby, podílí se na syntéze DNA a ATP a je nezbytný pro správnou funkci nervového systému.

B12V našem těle vitamín B12 vyrábí bakterie v tlustým střevě, kde bohužel je velmi omezené vstřebávání. Mikroorganismy produkující vitamin B12 napadají určité potraviny, např. řasy, kvasnice, obilné klíčky a pravděpodobně i další. Proto čím méně hygieny se věnuje při manipulací s potravinami, tím větší je pravděpodobnost, že budou napadeny těmito bakteriemi. A jelikož většina potravin se v rámci zvýšené hygieny, zbavení pesticidů a dalších chemických látek podléhá mytí a čištění, nedostáváme do sebe s jídlem dostatečné množství B12. Vegetariáni, kteří konzumují mléčné výrobky a vejce, i když nepravidelně, nebudou mít s nedostatkem vitaminu B12 žádné problémy. Jeho potřeba je v tomto případě dostatečně zajištěna doplňkovou stravou živočišného původu, např. mléko, vejce atd.

V případě když nejíme nic živočišného, nemáme vlastní farmu s bio ovocem a zeleninou a žijeme ve městě – jsme povinní doplňovat do našeho jídelničku tento vitamín. Problém s nedostatkem B12 je civilizační problém!

V případě nedostatku B12 dochází k postupnému nárůstu aminokyseliny homocystein, která působí jako jed na buňky. Homocystein je vysoce agresivní aminokyselina, obsahující síru, která vzniká při zpracování bílkovin v lidském organizmu z aminokyseliny methioninu. U zdravého člověka se homocystein rychle odbourává jako vedlejší produkt a poté se přeměňuje na methionin. Tento proces pro svou funkčnost vyžaduje zcela konkrétní enzymy, které jsou aktivní pouze tehdy, když jsou k dispozici důležité vitaminy, zejména B12, B6, kyselina listová a lecitin. V případě dlouhodobého nedostatku B12 může dojít k vážnému poškození nervového systému.

Jaké jsou projevy nedostatku vitamínu B12?

U každého se to může projevovat jinak, tady je seznam nejčastějších příznaků nedostatku B12:

  • únava
  • snížená citlivost prstů rukou i nohou
  • nedoslýchavost
  • deprese
  • potížemi s trávením, průjmy
  • bledost
  • překotný srdeční tep
  • nechutenství
  • dušnost
  • neplodnost
  • nervová labilita
  • zhoršení paměti
  • náladovost
  • apatie
  • paranoia
  • halucinace
  • sklony k násilí
  • změny charakteru osobnosti bez zjevné příčiny

Pozor! Kvůli zvýšenému přijmu kyseliny listové nemusíte vůbec mít žádné příznaky z nedostatku B12!

Nespoléhejte na žádné rostlinné alternativy B12 jako jsou například mořské řasy. Ty obsahují nefunkční analog, který může dokonce zvýšit úroveň B12 v krevních testech, což může být velmi matoucí. Krevní testy na vitamín B12 nejsou přesné. O nedostatku B12 zjistíte pomoci krevního testu na homocystein. Pokud test ukáže zvýšený obsah homocysteinu, pravděpodobně trpíte na nedostatek B12.

Po několika letech na živé stravě bez doplnění B12 krevní testy ukázaly nízkou hladinu tohoto vitamínu. Po tom jak jsem začal doplňovat B12 se cítím rozhodně lépe a hladina B12 v krvi se zvýšila. Nedoporučuji spoléhat na dlouhodobé zásoby B12 v játrech a začít doplňovat B12 v metylované formě (methylkobalamin) jako sprej nebo v tabletách pod jazyk, neboť všechny formy B12 jsou špatně asimilovány z trávicí soustavy. O tom kde lze koupit B12 se dozvíte ve článku: Kde koupit metylovaný vitamín B12.

Chtěl bych upozornit, že když již trpíte na nedostatek B12, nemusí stačit příjem tablet a je nutno si B12 dodávat injekčně. 

Vitamíny si většinou kupuji v eShopu iherb.com.


Líbí se Vám moje články a inspirují Vás? Nechte si zasílat novínky na email

Vstupem na tyto stránky souhlasíte s prohlášením o vyloučení odpovědnosti.

Už několik let testuji na sobě účinky rostlinné stravy, základní myšlenkou které je uctivé soužití se vším živým, dosažení optimálního zdraví bez zbytečného ubližování ostatním živým tvorům a bez zatěžování životního prostředí.


Na mých stránkách najdete zajímavé články o živé stravě a některé moje oblíbené recepty pro různá roční období.


Pokud shledáte moji práci při psání obsahu těchto stránek a mého eBooku za přínosné, budu moc vděčný za jakoukoliv podporu, viz tato stránka.




  • Nechat komentář

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

    Komentáře autorů s vymyšlenou nebo neexistující emailovou adresou nebudou zobrazovány.